Antropologi er latinsk og betyder læren om mennesket. Det er en bred formulering, der kan snævres ind ved at sige: Antropologi er studiet af kultur, sociale strukturer og menneskets sociale interaktion. Antropologer arbejder sig frem mod en forståelse af menneskets grundvilkår her i verden – og hvordan disse vilkår forandrer sig gennem historien.
Antropologer er mest kendt for at være dem der ved noget om kultur og specielt i vidensvirksomhederne er antropologernes brand nu, at de stiller spørgsmålstegn ved alt det, som andre tager for givet.
Hvad laver en antropolog?
Traditionelt set var antropologer opdagelsesrejsende fra de europæiske kolonimagter, der rejste til fjerne eksotiske stammer for at studere de indfødte og deres “mærkelige”, “uforståelige” og “anderledes” ritualer, skikke og kultur. Det er billede af den kakiklædte, hvidstrømpede og tropehjelmsklædte mand, der storsvedende kæmper sig gennem den afrikanske urskov, som de fleste ser for sig, når de hører ordet antropologi.
Men i dag er antropolog meget mere end heksekraft, kwakiutl indianere og Papua Ny-Guinea. Antropologi er nemlig en stærk metode til at indsamle data, hvad enten du står blandt Nuere i Østafrika eller du står midt i det, som antropologen Gideon Kunda har døbt The corporate jungle.
Vi er vilde med virksomhedskultur
Mange virksomheder har de sidste 20 – 30 år fået øjnene op for vigtigheden af at arbejde med og være opmærksom på virksomhedens kultur. Det var en tendens der startede med management guruerne Peters & Watermans bog In Search of Excellence og Edgar Scheins Virksomhedskultur og ledelse i 1980’erne. Et fokus på kultur, værdier og visioner, der kickstartede mange ledelsesretninger, men også blev antropologernes løftestang ind i virksomhederne – ind på de bonede gulve.
For med et stigende fokus på virksomhedskultur, så har virksomhederne også brug for nogen, der har helt styr på det med at afdække, analysere, dataindsamle og udpege. Alt det der er i den antropologiske metode. På den måde startede flere lykkelige ægteskaber mellem virksomheder og antropologer. Ikke fordi antropologer smed andre konsulenter på porten, men fordi antropologerne kunne noget nyt.
Antropologien kan noget andet
Spørger du virksomhedslederne, hvad det er de der antropohvaffornoget kan, så får du sjældent et helt klart svar. For antropologer kan ikke det, som de er vant til. Det er ikke ledelseskonsulenter, der går ind og skruer på møtrikker i organisationens maskinrum. Det er ikke erhvervspsykologer, der skal ind og behandle. Det er ikke coaches. Det er noget andet.
Antropologi er et par briller. Det er en måde at se sin virksomhed på fra en anden vinkel. Et nyt perspektiv. Antropologien er ikke en hammer, som virksomheden kan bruge til at reparere noget med. Det er et par briller de kan taget på næste gang, hvor de skal bruge deres velkendte værktøjer. Og det har en stor værdi. For det er et blik, der fortæller noget om, hvad der sker, når ledelsens visioner om virksomheden kommer ud blandt medarbejderne og bliver til i praksis.
Det er ikke et stykke arbejde, der måler på effekten af den strategiske indsats. Antropologien vurderer ikke, om ledelsen har gjort det godt eller skidt. Om medarbejdere gør fantastisk eller elendigt. Antropologien observerer. Men viderefortæller aldrig bare det observerede. Antropologi er analyseret observation. Og som erhvervsantropolog er det en kunst at kunne formidle det nye, anderledes, skæve og vilde perspektiv samtidig med, at virksomhedens ledelse (der sidder med checkhæftet) fuld valuta for pengene.
Hvad kan antropologi i dag?
Hvis du vil se flere inspirerende eksempler på, hvad det er antropologi kan i dag ude i virksomhederne, i de frivillige foreninger og såmænd også blandt kanakkerne, så slå vejen forbi http://antropologisk.dk med det samme. Her finder du masser af antropologisk viden i form af artikler, i vores specialedatabase (hvor vi hver uge tilføjer nye spændende kandidatspecialer fra nyudklækkede antropologer) og debat. Debat om antropologiens rolle i samfundet og mere generelle tendenser, som antropologien kan bidrage til med nye og spændende vinkler. Altid med stærkt fokus på fagligheden.
Anna skriver
Hvordan er arbejdsmarkedet for antropologer? Hvad er nogle udfordringer for antropologer?
Erhvervsantropologen skriver
Hej Anna
Tak for to interessante spørgsmål. Jeg vil prøve at give nogle svar herunder.
1) Hvordan er arbejdsmarkedet for antropologer?
Jeg ser arbejdsmarkedet for antropologer som et sted i en positiv udvikling. De seneste år har efterspørgslen på antropologiske metoder både i den offentlige, den private og den frivillige sektor været støt stigende.
Antropologer bidrager således i dag både i produktudvikling af alt fra høreapparater til store IT-løsninger. Specielt indsigten i brugernes behov, hvad kunderne faktisk efterspørger, og hvad borgerne vil bruge er store spørgsmål antropologer flittigt hjælper med at nærme os svar på.
Det står dog sammen med, at der hvert år uddannes et højt antal af antropologer. Hvornår efterspørgslen er mættet tør jeg ikke spå om, men indtil videre er mit overordnede indtryk, at det går ret godt med beskæftigelsen for antropologer. Det sværeste er desværre stadig det første skridt ind på arbejdsmarkedet. Men det er også en problemstilling jeg ved, at flere instanser arbejder på at løse med brobygningstiltag mellem universiteterne og erhvervslivet.
2) Hvad er nogle udfordringer for antropologer?
Som nævnt i foregående svar så er det et stort og svært skridt for mange at finde det første job. Hvorefter det bliver noget nemmere med lidt erhvervserfaring i bagagen.
Men en anden og meget stor udfordring, som jeg ofte oplever hos mange nye antropologkollegaer er, at antropologer bliver uddannede til at pege på problemstillinger, konflikter og alle de steder i en kultur, hvor noget ligesom clasher og kulturens paradokser bliver synlige.
Men hvordan oversætter vi den indsigt i verden til konkrete løsninger? Den del fokuserer uddannelsen i antropologi meget lidt på. Måske er det også fint nok. Fordi de værktøjer du får på uddannelsen stiller dig stærkt i en afdækkende fase af produktudviklingen, hvor du blvier skarp til at spotte behov.
Men der er noget interessant i at tænke antropologens rolle bredere. Og på den måde også gøre antropologen til en del af hele projektet / produktets udvikling. Men det er en udfordring at lære dette i praksis. At gå fra at pege på problemstillingerne til faktisk at gå ind i dem og turde gøre noget ved dem. Men lærer du det – uden at gå på kompromis med din kernefaglighed – så står du enormt stærkt.