Sansemarketing er et populært emne, når man i dag diskuterer markedsføring. Det skyldes at overvældende sanseoplevelser, lagres i vores underbevidsthed. Når vi shopper i er det vores underbevidsthed der afgør, hvorfor vi vælger ét bestemt produkt, frem for et andet. Det er derfor særligt butikkerne der gør sig kloge i at appellere til forbrugernes sanser, og jeg vil her fortælle jer hvorfor.
- Det vi sanser, husker vi
Har du undret dig over, hvorfor nogle ting sætter sig fast i vores hukommelse, mens andet forsvinder som dug fra solen?
Det skyldes at der er mange forskellige dele i hjernen der aktiveres, når vi husker noget.
Når vi eksempelvis dufter til kaffe, er der aktivitet et bestemt sted i vores hjerne. Når vi så læser ordet kaffe, forekommer der aktivitet samme sted i hjernen. Det interessante er, at samme aktivitet opstår, i de områder hvor vi har lagret ideer om eksempelvis arbejde, søvnmangel eller en lang køretur – eller hvad man nu ellers forbinder med kaffe.
Når vi husker noget aktiveres større områder i hjernen – også dem der vedrører lugt- og smagsoplevelser.
- Impulskøb styres af sanserne
Har du tænkt over, hvad der får dig til at vælge ét bestemt produkt frem for et andet i supermarkedet? Det er dine sanser der afgør det! Sansemarketing handler om hvordan du kan få dine kunder til at købe varer de ikke har på indkøbslisten, ved at pirre deres sanser. Synet er forbrugerens stærkeste sans – heraf kommer 85% af det daglige sanseindtryk.
- Få adgang til forbrugerens underbevidsthed
En stor del af det der får os til at træffe en købsbeslutning, styres af vores sanser og er underbevidst. Vores underbevidsthed styrer vores hukommelse og følelser, og bliver brugt flittigt når vi shopper. Her er det især vores luftesans der bliver taget i brug.
Det skyldes at vores hjerne filtrere sanseindtrykkene fra, med mindre de er overvældende, med undtagelse af indtryk fra lugtesansen.
Lugtesansen har direkte adgang til vores underbevidsthed, og lugteindtryk kan derfor hurtigt fremkalde følelser og oplevelser frem.
På samme måde kan lyd påvirke vores valg af produkter. En undersøgelse fra en vinhandel viste, at hvis der blev spillet fransk baggrundsmusik i butikken, valgte de fleste kunder en fransk vin. Det samme gjorde sig gældende ved tysk baggrundsmusik, og salget af tysk vin. Forklaringen er, at baggrundsmusikken sætter underbevidste associationer i gang, der gør at det for forbrugeren virker logisk, at vælge en vin fra det land musikken repræsenterer.
- Få dine kunder til at knytte sig til dine produkter
Følesansen kan få dine kunder til at knytte sig til dit produkt, og være mere tilbøjelige til at købe det. Det skyldes, at vi har større tillid til det vi kan føle og mærke – det kan for eksempel være en afgørende faktor for vores vurdering af produktets kvalitet.
Tilbyder du en serviceydelse, kan berøring have samme effekt. Det kan være et håndtryk eller en hånd på kundens skulder, der øger deres tillid til dig. Her skal man dog være mere forsigtig, da det hurtigere kan virke grænseoverskridende, og have modsatte effekt hos kunden.
- Forbedr dine kunders købsoplevelse
Som tidligere nævnt ved vi nu, at sanseindtryk lægger sig i vores underbevidsthed, hvis de er overvældende og skiller sig ud.
Blandt disse sanseindtryk gemmer vi også selve oplevelsen vi har med dem, og det kan være med til at give dit brand loyale forbrugere, der har lyst til at komme igen. Det er derfor vigtigt at danne den bedste oplevelse i butikken når sanserne tages i brug, så brugerrejsen har en rød tråd.
Oplever dine kunder en sammenhæng mellem deres sanseindtryk og dit brand, vil din butik skille sig meget ud fra konkurrenternes, og du vil opnå konkurrencemæssige fordele i en verden der ellers er præget af meget hård konkurrence.
Skriv et svar