De fleste mennesker elsker at holde fest for familie og nærmeste. De fleste arrangementer finder derfor sted i forbindelse med fødselsdage, konfirmationer og bryllupper. Der er også rigtig mange virksomheder i København, Århus og Odense, der bruger catering når de afholder julefrokost, firmafest, eller mange receptioner ved jubilærer og salgsfremmende aktiviteter. Hos Madbutler har udarbejdet en rapport over volumen i løbet af 2014, omkring mængden og forespørgsler. Med over 2500 månedlige besøgende kan man med ret stor sandsynlighed bruge dette som en generel rettesnor for udbuddet og efterspørgslen på landsplan for det private event catering marked. Undersøgelsesrapporten viser at julefrokosten repræsenterer mere end 20% af den samelende volumen og må i sandhed siges at være et særligt omdrejningspunkt for mad og festlige lejligheder i Danmark. Hele rapporten kan læses her.
Den normale procedure for at finde den rette cateringleverandør, har historisk gået på at spørge venner og bekendte om råd til hvem de har gode erfaringer med, hvilke leverandører man selv har brugt før, og derfor følt at man kunne være temmelig sikker på service og kvalitet. Det er dog ikke altid sikkert at man får den bedste pris, blot fordi man har brugt en leverandør før. Der er en del studier der påviser at online markedspladser, der sætter en cateringleverandør side i udbud, betyder et prispres der kommer forbrugeren til gode. Den omvendte auktionsmodel online blev oprindeligt gjort kommerciel af FreeMarkets som blev stiftet i 1995, og igennem dot-com æraen arbejdede med virksomheder som BP, Heinz, Shell og mange andre. Senere er virksomheder inspireret af nogle af disse logikker udsprunget i forskellige industrier hvor platform-teorier også er integreret, og I Danmark ser man typisk Autobutler.dk, Agera.dk som to eksempler i henholdsvis auto- og revisor og advokatbranchen.
Konceptet bag disse online markedspladser, der samler og nøje udvælger leverandører indenfor en given industri, går ud på at løse pain-points for forbrugeren i fragmenterede industrier. Typisk giver disse platformer forbrugeren mulighed for at komme med en ønsket opgave. Dette koster ikke forbrugeren noget, og leverandørerne udarbejder hver deres tilbud til forbrugeren. Denne kan derefter sammenligne de forskellige tilbud, og se på pris, indhold, serviceniveau, brugerratings, og måske råd fra platformen, som giver et hurtigt overblik i en typisk fragmenteret marked.
Mange af kunderne kommer fra online markedsføring, hvor SEO, affiliate og annonce-køb er typiske måder at få forbrugeren ind på ens hjemmeside. Google taler om et begreb ZMOT, zero moment of truth, som betyder at det øjeblik en forbruger begynder at overveje et køb, så går denne person på nettet, og begynder at søge efter produktet eller brandet som udbyder produktet. Herfra begynder forbrugeren at se på reviews (andre og tidligere kunders udtalelser om eksempel catering-leverandørers kvalitet og niveau. Der kigges også på priserne og forbrugeren danner sig i denne proces sin købsbeslutning.
I et marked som catering-markedet, er det svært at gøre dette for forbrugeren, da maden tilberedes unikt til selskabet, og der er så mange faktorer som gør sig gældende, at det er svært at sammenligne. Derfor er en platform som Madbutler, utroligt anvendelig for forbrugeren. Her er en uvildig ekspert på markedet inde og få de bedste leverandører der er. Jo bedre leverandører, jo bedre kvalitet over tid, og jo bedre en forretning vil platformen samlet set være. Incitamentstrukturen giver mening på denne måde, og ved at de enkelte leverandører ved at de er i udbud, så sikrer man også at de laver konkurrencedygtige tilbud på de enkelte opgaver.
Kort fortalt har Madbutler samlet de bedste cateringleverandører i forskellige prisklasser, i forskellige geografiske regioner. Vi samarbejder med Meyers Køkken, Lele, Kokkeriet, Gorm’s Catering, og Aamanns for bare nævne et par. Disse leverandører samarbejder med Madbutler for at få nye cateringkunder, der måske ikke kender dem i forvejen. Kunderne bruger platformen, fordi de kan se brugeranmeldelser af de enkelte catering-køkkener, og kan samtidig sammenligne de tilbud som der modtages på indhold, pris og service. Det betyder at man hurtigt kan få et overblik over markedet, og samtidig at de bedste leverandører vinder flere opgaver, hvilket alt i alt højner kvalitet og konkurrence i branchen. Har du gjort dig tanker om at prøve den gratis tjeneste Madbutler udbyder?, eller deres opslagsværk for catering? Vi glæder os til at høre hvad du tænker om dette? Har du måske prøvet lignende koncepter i andre brancher og har du forslag til hvordan en catering-hjemmeside som Madbutler kan forbedres?
Skrevet af Simon Bowall
Skriv et svar