Selv om vi lever i en digital verden, så er en flot brochure stadig er en gode måde, at præsentere en virksomhed eller et produkt på. Men vær bevidst om, at en sådan brochure, sammen med virksomhedens hjemmeside og andre trykte og digitale platforme, også er en del af din virksomheds ansigt udadtil. En brochure fortæller modtageren meget om, hvad din virksomhed eller produkt står for, og dette indtryk skulle gerne stemme overens med det, virksomheden rent faktisk ønsker at stå for og gerne vil bidrage med. Derfor bør du nøje overveje layout, billedgengivelse, papirvalg, trykkvalitet og efterbehandling, når du planlægger at lave en brochure, som skal beskrive din virksomhed eller produkt.
En brochure defineres typisk som et ark papir, som er foldet minimum én gang. Derfor omtales en brochure også i flæng som en folder. Hvis den er foldet én gang er der tale om en 4-sidet brochure. Hvis den er foldet flere gange, er der typisk tale om en 3-fløjet eller 4 fløjet folder med forskellige fals typer, som beskriver måden folderen er foldet på. Det kan f.eks. være rullefals, zigzag-fals, portfals mm. Man kan også lave en harmonika lignende folder med mange sider i en zigzagfals. Hvis der er brug for flere sider i brochuren, som skal hæftes sammen, vil der være tale om et hæfte. I folkemunde kan en 8-sidet sammenhæftet tryksag dog også blive omtalt som en brochure.
Når man laver layout til en brochure med relativt begrænset plads, er det vigtigt, at holde budskabet enkelt og nemt for modtageren at afkode og ikke mindst, at man dedikerer nogle ressourcer til at få lavet et lækkert layout. Undersøgelser viser, at et flot layout øger tilbøjeligheden til at læse og gemme en brochure væsentligt. Der er også mange muligheder for at tilføre en brochure nogle spændende effekter med tryklak, kachering, præg, udstansninger og meget mere.
En brochure kan sendes ud som direct mail til udvalgte målgrupper gennem segmenteret adresseløse forsendelser hos PostDanmark. Der er mange eksempler på succeshistorier med denne form for kommunikation på PostDanmarks hjemmeside.
Hvis man har en virksomhed, hvorfra man sender fysiske varer til mange kunder, som det ofte er tilfældet med webshops, er det oplagt at vedlægge en brochure sammen med kundens varer. Det koster som regel ikke ekstra i porto, at vedlægge en brochure i disse forsendelser. Det kan f.eks. være en brochure med nye varer, som ikke er på lager endnu. Det kan være en trin for trin vejledning til et produkt, som du netop har solgt, eller det kan være et katalog over virksomhedens produkter, som kunden muligvis slet ikke var opmærksom på ved det pågældende køb.
Brochuren kan også indeholde rabatkoder, konkurrencer, invitation til et nært forestående arrangement eller lignende. Alt sammen noget, som har relevans og værdi for kunden, for de har jo allerede efterspurgt dine produkter én gang, og ved, at du har noget interessant at tilbyde. Dermed vil effekten være væsentlig større end hvis man f.eks. skyder med spredehagl gennem en dyr annoncekampagne.
Papirvalg og trykkvalitet kan være noget af en jungle for mange, men her kan trykkeriernes grafiske konsulenter være gode sparringspartnere. De kan vise eksempler på forskellige papirkvaliteter og rådgive om trykmetoder.
Efterhånden har flere og flere trykkerier også etableret webshops, hvor man som kunde kan spare penge på tryk, når man bestiller tryksagen online. Dette er muligt, fordi de pågældende trykkerier har optimeret nogle processer omkring beregning, ordrehåndtering, prepress og tryk, som gør det mindre tidskrævende at håndtere standardproduktioner. Så hvis man har helt styr på alt det grafiske, kan der være mange penge at spare, ved at bestille sine brochurer online. Her kan man selv beregne prisen, og den færdige trykfil uploades direkte i webshoppen.
Skriv et svar