Et roll up banner er et fleksibelt banner system, som typisk bestilles direkte hos et trykkeri eller gennem et bureau eller en grafiker med forstand på den slags. Et roll up system leveres komplet med banner stativ, og er pakket i en smart bæretaske, som er nem at tage med på farten. Selve banneret er monteret i en beskyttende rulle, som udgør bunden af bannersystemet i udslået tilstand. Systemet er nemt at betjene og banneret kan sættes op og tages ned igen på meget kort tid. Det eneste man skal gøre er, at trække banneret ud af den beskyttende rulle og fastgøre det på det på bannerstativet.
Er du f.eks. engageret i en idrætsforening, som har et nært forestående stævne eller en sports begivenhed, som skal markedsføres, så er et roll up banner en nem installation i foreningens lokaler eller i idrætshallen, hvor der kommer mange mennesker.
Det er også et rigtig godt værktøj, hvis man skal stå som gæst i et indkøbscenter og udbrede et budskab om en event, en begivenhed, en produktlancering eller et tilbud. Her kan de forbipasserende hurtigt og nemt danne sig et indtryk af, hvad din henvendelse drejer sig om, og vurdere, om det er relevant for dem, før du etablerer kontakten.
Er du butiksejer i et indkøbscenter, er roll ups særligt velegnede til at informere om en igangværende tilbudskampagne eller at markedsføre en særlig produktgruppe eller et produkt. Bannerne er hurtige og nemme at stille op uden for butikken, for at tiltrække kundernes opmærksomhed.
Skal du på messe som udstiller, er roll up bannere også en nem og hurtig måde at indrette en messestand på. Hvis du designer dine roll up bannere, så de giver de forbipasserende relevant information om dit produkt eller budskab, eller pirrer deres nysgerrighed, så kan bannerne bidrage til at få potentielle kunder ind på standen – Også selv om du måske lige er optaget af en anden kunde.
Er du f.eks. arrangør af større konferencer, kan roll up bannere også bidrage til at få deltagerne guidet i den rigtige retning eller til de rigtige foredrag, hvis der f.eks. er flere foredrag på konferencen. Her er det ikke så vigtigt, hvis der sker lokaleændringer i sidste øjeblik, for roll up banneret er nemt at flytte rundt med.
På hoteller kan roll up bannere f.eks. bruges til at byde velkommen til større delegationer eller grupper af mennesker, hvor f.eks. en praktisk information vedr. tjek-in kan være relevant at viderebringe, for at gøre betjeningen ved disken hurtigere og mere effektiv.
Mulighederne er mange – og kun fantasien sætter grænser for anvendelsen af effektive roll up bannere med reklametryk.
Roll up bannere kan fås i mange forskellige størrelser, hvor de mest almindelige standard formater er 85×200 cm eller 85×220 cm for ekstra højt banner. Der er dog flere ting, som man lige skal være opmærksom på, når man bestiller sine roll ups – især hvis man ikke er rutineret grafiker. Det er altid en god ide at følge trykkeriets vejledning til, hvordan man opsætter et dokument til roll up bannere, da mange ting kan gå galt.
F.eks. skal man være opmærksom på, at der er en synligt område OG et DELVIST synligt område på et roll up banner. Dette er ekstremt vigtigt at tage højde for i layoutet, så der ikke kommer synlige kanter rundt omkring det egentligt motiv. Det synlige område er det format, som man bestiller sit banner i, f.eks. 85x220cm. Det delvist synlige område bruges til beskæring og montering og her skal der typisk tillægges 1 cm i toppen og 15 cm i bunden plus yderligere 3 mm til beskæring hele vejen rundt. For at opnå et godt resultat skal baggrundsbillede/-farve gå ud i dette format og helt til kant, for at undgå hvide kanter, når systemet er monteret. Selv hovedmotivet og budskabet skal holde sig inden for det synlige format.
Derudover skal man også huske at påføre skæremærker, at skrifter skal være outlinede, billeder skal ligge i CMYK farver i min. 150 dpi og være linket korrekt til dokumentet. Dokumentet skal i øvrigt være korrekturlæst og så skal trykfilen selvfølgelig også være genereret korrekt, men alle disse ting skulle meget gerne være listet i trykkeriets vejledning, – Hvis ikke, bør man ringe til sit trykkeri og aftale nærmere.
Skriv et svar