Et godt eksempel på, hvor hurtigt teknologien udvikler sig, er udviklingen inden for gaming. Fremtiden inden for gaming udstyr er også noget, som mange mennesker er interesserede i, netop fordi vi kan regne med, at der altid er noget nyt på vej. Der er en del ting, som vi kan regne med at se i fremtiden inden for spilindustrien.
Virtuel realitet er fremtiden
Virtuel realitet er én af de ting vi ser frem til at møde inden for gaming i fremtiden. I stedet for de klassiske gaming tastatur og mus vi kender i dag, vil fremtiden bringe meget mere avancerede teknologier med sig.
Vi kender allerede til 3D-film, som faktisk er en teknologi der blev opfundet for rigtig mange år siden, men som først rigtig er kommet ind i lyset i løbet af de senere år, på grund af omkostningerne udviklingen har haft. Grafikken inden for computerspil bliver hele tiden bedre, og er inden for de senere år blevet utroligt realistisk.
En måde at komme videre inden for teknologien på, altså virtuel realitet, er ved hjælp af et hoveddisplay. Det er nogle former for briller, som er blevet vist under flere spillekonventioner over hele verden, hvor det er muligt at føles som om, man virkelig er der.
Et kommende hoveddisplay, også kaldt head-mounted display, er The Oculus Rift, som er lavet til at udvikle virtual reality simulationer og videospil. I fremtiden er det planlagt, at de også kan bruges som gaming udstyr til PC or mainstream spillekonsoller som Xbox og Play Station. The Oculus Rift har 360 graders hovedtracking, som gør det muligt for dig at kigge rundt i den virtuelle verden, som var det den rigtige verden.
Så hver en lille bevægelse af dit hoved bliver sporet af Oculus Rift. Den giver et synsfelt på over 100 grader. Helt klart noget, som man nok ville bruge noget tid til at vænne sig til, men unægteligt en fed form for fremtidigt udstyr inden for spilindustrien! Derudover er mere interaktive spil også blevet meget populære i løbet af de seneste år. Som mange beskriver det, er det ligesom at læse en bog eller se en film, men man har flere muligheder for at lade historien foregå og ende, lige som man gerne vil have det. Og så kan man spille spillet igennem flere gange, mens man alligevel får en fuldstændig anderledes oplevelse hver gang man starter forefra. Virtual reality er også et stort skridt inden for at lade spil være mere interaktive, og dermed skabe mere spænding for gameren selv.
En anden fremtidig trend er at bruge to skærme til gaming. Et eksempel på dette er Wii U, som er inkluderet en GamePad med touchskærm, som kan bruges som et ekstra supplement til spiloplevelsen. For eksempel er det muligt, når man spiller first-person shooter, at denne ekstra skærm kan lade dig kigge i inventaren uden at forlade spillet. Og der vil være mange flere muligheder ud over dette, når man har en ekstra skærm at spille med. To lignende eksempler er også SmartGlass og Sony Cross-Play, som også er to ekstra enheder, der kan bruges som et ekstra værktøj, for at tage spiloplevelsen videre til det næste level.
Augmented reality er også noget, vi højest sandsynligt vil se mere af i fremtiden inden for gaming udstyr. Augmented reality betyder forstærket/udvidet virkelighed, og kombinerer den virkelige verden med en virtuel verden. Derfor er det ikke ligesom virtual reality, som udelukkende er en virtuel verden, som man ser gennem et head-mounted display. Augmented reality er derfor hvor du ser den virkelige verden, men der bliver derimod tilføjet lidt ekstra til vores verden i form af animationer og lydeffekter. Et eksempel inden for gaming er app’en DroidShooting, som er en kende primitivt, men som er et koncept, der vil blive udviklet inden for fremtiden til noget, som kan blive ganske populært. I DroidShooting holder man blot sin smartphone op, og skyder efter droids omkring dig, ved brug af kameraet, så det ligner at fjenderne befinder sig i den virkelige verden. Her kan man også se, at vores mobiltelefoner, som de fleste af os bruger ret så ofte,vil få større og større indflydelse på spilindustrien. Ikke blot som den platform vi kan spille på, men også som supplement til spil, som vi evt. Spiller på konsoller som Play Station og Xbox.
Bliver alle de platforme vi bruger i dag skiftet ud?
Det kan være svært at sige hvor længe de platforme vi bruger i dag vil ’overleve’. Det kan gå to veje inden for gaming udstyr. Vi kan enten udvikle på det, såsom at inkorporere nyt udstyr til de konsoller, som mange af os bruger i dag. I dag bliver der fx udviklet udstyr til konsoller, så de passer til en lang række af forskellige typer spil. For eksempel er der racing wheels til racerspil, såsom rattet, som ofte bliver brugt til Mario Kart på Wii. Derudover kan man gå endnu mere amok på den front, såsom at købe gearstang, eller cockpit til spil, der har at gøre med at flyve. Af og til bliver der også udviklet spil, som har deres helt egne unikke gamer udstyr.
Et eksempel på dette kan være Guitar Hero, hvor at udstyret er en centreret del af selve spillet. Men vi kan også ende med fuldstændig at sige farvel til visse konsoller, sevlom det efter mange eksperters mening ikke er lige forløbigt, da populariteten for de store mainstream konsoller stadig er meget høj. I dag bliver mange produkter også udviklet grundet crowdfunding, hvor at projekter for det meste kun bliver til noget, hvis der er mange mennesker der allerede har givet til udtryk, at de er interesserede i at købe det. Dermed har mange produkter, som bliver udviklede i dag, mere succesfulde, da interessen allerede er vækket i somme tider tusinder af mennesker, i stedet for store firmaer, der investerer penge i en lang række af projekter. Dette gælder dog som oftest udstyr, som bliver udviklet af indie firmaer.
Skriv et svar