Mange børn har svært ved at falde i søvn om aftenen, selvom de faktisk er ret trætte. Børn i vore dage har rigtig mange ting de skal og rigtig mange ting de skal forholde sig til.
Ligesom med os voksne, så kan børnene også lide af stress. For os voksne, giver stress ofte søvnbesvær og især problemer med at falde i søvn. Det er ligesom om vores hjerner om aftenen gerne vil bearbejde alle dagens oplevelser og forsøger også at kigge fremad. Vi har svært ved at falde til ro når der er stress på i hovedet.
Det samme gælder børnene. De har mindst ligeså mange tanker som os voksne. Det er selvfølgelig på et andet plan, men tankerne myldrer rundt. Det er forholdet til den bedste ven eller veninde, gruppepres, forsøget på at være med i gruppen, indlæring af de ting der er i skolen, forældres forventninger, fritidsinteresser osv. osv.
Kort sagt har børnene masser af ting at forholde sig til, selvom vi som voksne kan fristes til at tænke, at børnene har det som blommen i et æg og ingen bekymringer eller stress har. Der tager vi ofte fejl.
Når barnet så skal sove, så myldrer disse tanker frem. Tankerne får også ofte et negativt twist, da trætheden gør for barnet som det gør ved os, at barnet ikke har overskud til at tænke tilstrækkeligt positivt. Derfor kan det også ofte ske at barnet kommer til at græde ved sengetid.
Her er det så at du som forældre kan tage tingene lidt på forkant. Hvis du går ind og snakker beroligende med barnet og sørger for at holde barnet beskæftiget på en rar og behagelig måde, kan du forhindre at barnet begynder at tænke negativt og ikke kan falde i søvn.
Til dette formål er sådan noget som en godnathistorie helt fantastisk. Nogle forældre glemmer det dog nogle gange, men godnathistorier er ikke opfundet for sjov. Det giver barnet mulighed for at leve sig ind i historien. Når barnet gør det, er det samtidig umuligt at tænke på den negative oplevelse henne i skolen.
Udover at lytte til historien og leve sig godt ind i den. Så føler barnet sig også helt tryg, da det er forælderens (eller en anden nærtstående persons) stemme som barnet hører. En stemme barnet er tryg ved. Selv når barnet begynder at falde hen og allerede sove en anelse. Så er det en stemme barnet kender og har det godt med.
Med en godnathistorie, kan man også med fordel lade barnet deltage aktivt i handlingens forløb. F.eks. ved at lade barnet selv vælge hvad hovedpersonen skal gøre. På denne måde kan man som forælder også lade barnet tænke over hvad der vil være fornuftigt at gøre i forskellige situationer. Det kan være ganske nyttigt i forhold til opdragelse af barnet og at lære det de sociale kompetencer man som forælder gerne vil have at barnet får.
Den kreative proces er også rigtig sund for barnet. Uanset om barnet selv deltager i handlingens udvikling eller ej, så danner barnet billeder af historien inde i hovedet. Barnet forestiller sig hvordan huset ser ud, hvordan personerne ser ud osv. Giv evt. et par små hints omkring det. Du kan sige at den gamle mand har langt skæg, det er en stor rød bil, huset var gult og havde hvide døre og vinduer. Det sætter lidt skub i det.
Nogle forældre er rigtig gode til selv at finde på historier og digte. Det er en god måde hvorpå barnet også selv aktivt kan deltage i historiens udvikling.
Men du kan også finde mange godnathistorier på nettet. Det er super nemt hvis man ikke er så kreativ til at finde på historier. Historierne har ofte en god læring eller morale. Denne kan man evt. tage en snak med barnet om bagefter man har læst historien.
Du kan finde en masse godnathistorier på denne side.
Håber dette kan være med til at få dit barn til at falde let i søvn om aftenen.
Skriv et svar