Der er ikke noget værre som kunde at gå ind i en butik hvor der kort sagt ligner en rodebutik. Her mener jeg ikke decideret rod men meget ugennemtænkt opstilling af varerne, forskellige farver på reolerne, at tingene ser slidte ud næsten som noget man kunne have fundet på et loppemarked osv.
For hvem ville have lyst til at købe et produkt fra et sted som ikke ser indbydende og lækkert ud. Det kan selvfølgelig gå hvis dine varer koster en tier for så forventer kunden ikke en pæn opstilling men bare en tilgængelighed til varen. De fleste danskere ville ikke overveje at gå ind i en butik der ser usmagelig ud og især de steder der vælger at have en julelyskæde oppe hele året kunne jeg ikke finde på da jeg synes det virker sløset at man ikke kunne skifte den ud med noget andet nu når det er midt om sommeren.
Men en butik der ser indbydende ud ville tiltrække kunder næsten ligegyldigt hvad der bliver solgt. Det første man bliver introduceret til som kunde er vinduet. Hvis vinduet ikke ser lækkert ud mister man en stor del af kunderne allerede der. For at vinduet skal se lækkert ud er det vigtigt man ikke overfylder det men i stedet vælger nogle få ting ud som fx nogle af de nyeste vare og så laver sit vindue så enkelt som muligt med fokusset på varen. Butiksvinduet skal ikke være et showroom for alle dine varer i butikken men en smagsprøve der trækker folk ind for at se hvad der ellers er af lækre ting.
I butikken er det meget vigtigt at man har overvejet sin generelle indretning af butikken dvs. kassen placeret et rigtigt sted så den er nemt tilgængelig for kunder og personale. Der skal være plads omkring kassen så kunden i tilfælde af kø ikke bliver mast op af et stativ og på den måde går derfra med en dårlig oplevelse. Derudover er det vigtigt at sørge for at kunden bliver fanget af noget lige når de kommer ind af døren og det kunne være et udstillingsbord med de nyeste eller bedst solgte vare. Hvis man laver et sådant udstillingsbord er det vigtigt hele tiden at holde det rydeligt da det er det første kunden ser og hvis det er rodet ødelægger det udtrykket for resten af butikken og kunden er mindre tilbøjelig til at gå længere ind. Det er en god ide også at have plads omkring de forskellige reoler og stativer så dine kunder ikke skal stå og træde hinanden over tæerne.
Noget af det vigtigste er at væggene ser indbydende ud med en flot farve og hvis du sælger tøj så er det en god ide at få noget af tøjet til at vende ud af mod kunderne i stedet for kun at have stativer, det er også en god ide at farve ind dele da det giver butikken et bedre udtryk.
Hvis det ovenstående er volapyk for dig som står foran at åbne en butik vil det være et godt råd at få nogle der har forstand på det til at lytte til dine visioner og så komme med deres bud på hvad de anbefaler. For det er ikke os alle der er kommet til verden med kreative evner men så kan de så meget andet.
Så indretningen er alfa omega for de fleste kunder. En flot butik lokker og hvis indholdet også er flot har du fat i den lange ende og har dermed skabt en tilbagevenden af dine kunder. En overskuelig butik skaber kunder og hvis også servicen er i orden ja så bliver det ikke bedre. Se evt mere her
Skriv et svar